The Team CRAC
Invited Conférences

Close General information

Close Conferences 2004

Close Conferences 2005

Close Conferences 2006

Close Conferences 2007

Close Conferences 2008

Close Conferences 2009

Close Conférences 2009

Close Conférences 2010

Close Conferences 2011

Close Conférences 2012

Close Conférences 2013

Close symposia

Calendar
Visits

   visitors

   visitor online

Jacques Crepault

Jacques Crépault

Ecrire à Jacques Crépault



Professor, Université Paris 8, UFR 07

Key words:

Reasoning, development and modelling, temporal reasoning, naive physics reasoning

Research interests:

Professor Crépault's research involves modelling, or erroneous conceptions, of naive physics, deductive reasoning and socio-cognitive interactions (cinematic inferences).  His research themes include: reasoning, development and modelling, temporal reasoning, cinematic reasoning (global, longitudinal studies, socio-gognitive aspects), and naive physics reasoning (electricity, cinematic, mechanic).
His scientific work addresses the following ideas: (i) subject consistancy in response patterns; (ii) le behaviour when faced with formally conclusive judgements (one solution) or unconclusive judgements(several possible solutions); (iii) conditions for the non-use of inferences and the non-activation of available knowledge; (iv) the role of qualitative and quantitative information;  (v) inference and decision models and predicting responses and response patterns, using the hypothesis that stable knowledge states (compatability of elementary inferences used) and unstable knowledge states (incompatibility of inferences) exist.

Favourite links:


Bibliography:

Crépault, J., & Jamet, F. (en révision). Kinematic reasoning; decidability and undecidabilty reasoning. Thinking & Reasoning.
Jamet, F. & Déret, D. (Eds.) (2003). Raisonnement et connaissances : un siècle de travaux. Avec les commentaires de J. Crépault, D. Déret, J.B. Grize, F. Jamet, G. Politzer et R. Stöwer. Traduction française du Dr. R. Jamet. Collection Sciences Cognitives. Paris : Éditions L'Harmattan.
Crépault, J. (2003). Raisonnement et psychogenèse du temps : de Störring aux paradigmes et modèles du raisonnement temporel. In F. Jamet & D. Déret (Eds.), Raisonnement et connaissances : un siècle de travaux, (pp. 99-186). Paris : Éditions L'Harmattan (Collection Sciences Cognitives).
Crépault, J. (2005). De la physique à la psychologie, de la théorie de la relativité à nla psychologie du développement : Temps « absolu » ou Temps « relativiste. In Relativité et Handicap, pp. 53-111. Actes du colloque du 8 décembre 2005, AEDE, Bailly-Romainvilliers
Crépault, J & Jamet, F. (à paraître). Le psychologue de l'enfance et de l'adolescence : Formation, recherche et insertion professionnelle. Congrès International « Psychologie et société ». 16 au 21 mai 2005. Athènes : Grèce.
Crépault, J. (2000). Développement cognitif : modèles, concepts et méthodes. In R. Ghiglione & J. F. Richard (Eds), Cours de Psychologie. Tome 2. Bases , méthodes et épistemologie (pp. 68-94). Paris : Dunod (3e édition entièrement revue et augmentée).
Crépault, J. (2001). Notion de temps et raisonnements temporels. In R. Ghiglione & J. F. Richard (Eds), Cours de Psychologie. Tome 3. Champs et théories. Tome 3 (pp. 364-393). Paris : Dunod (3e édition entièrement revue et augmentée) cf. chap.1 en alternance avec les articles.
Crépault, J., & Jarrige, C. (2000). Développement intellectuel: de l'approche piagétienne aux modèles de traitement de l'information. In R. Ghiglione et J.F. Richard (Eds.), Cours de psychologie. Tome 6 (pp. 91-149). Paris: Dunod.

Consulter la bibliographie complète

Creation date : 30/05/2006 @ 17:53
Last update : 18/07/2007 @ 16:51
Category :
Page read 4187 times


Print the article Print the article


News Letter
To receive news about this website, consider subscribing to our Newsletter.
Subscribe
Unsubscribe
344 Subscribers
Search




Webmaster - Infos
News RSS
^ Top ^