Sabine Guéraud
Assistant Professor, Université Paris 8, Psychology Department
Key words:
Text comprehension, information accessing processes, knowledge activation
Research interests:
My research interests concern the cognitive processes involve in reading and comprehension of texts. More specifically my work focuses on the processes that allow readers to continually gain access to relevant and necessary information stored in long term memory - that is inactive information that was previously stated in the text as well as general world knowledge. My program of research first examines the factors that guide access to information of the episodic representation of the text. A second goal is to assess whether passive activation of the reader's knowledge can explain how inferences are made during reading comprehension.
Although these studies mainly treat narrative texts, they also apply to the mechanisms used when solving problems given through verbal directions. One research project aims to evaluate whether certain mistakes observed in arithmetic problem solving by elementary school students may result from difficulties in basic comprehension processes as anaphora resolution.
Bibliography:
O'Brien, E.J., Cook, A.E., & Guéraud, S. (2010). Accessibility of outdated information. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, 36(4), 979-991.
Kohler, C., Salès-Wuillemin, E., Guéraud, S., Masse, L., & Richard, J-F. (2009). Le rôle des connaissances dans l'utilisation d'une notice de médicament. Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 59, 279-290.
Harmon-Vukic, M., Guéraud, S., Lassonde, K. A., & O'Brien, E. J. (2009). The activation and instantiation of instrumental inferences. Discourses Processes, 46(5), 467-490.
Guéraud, S., Tapiero, I., & O'Brien, E. J. (2008). Context and the activation of predictive inferences. Psychonomic Bulletin & Review, 15(2), 351-356.
Jamet, F., Legros, D, Salvan, C & Guéraud, S. (2008). Collaborative learning, mental deficiency and causal reasoning. Interactions. http://www.revue-interactions-handicap.fr/
Cook, A. E., Guéraud, S., Was, C. A., & O'Brien, E. J. (2007). Foregrounding effects during reading, revisited. Discourse Processes, 44(2), 91-111.
Cook, A. E., & Guéraud, S. (2005). What have we been missing? The role of general world knowledge. Discourse Processes, 39(2-3), 265-278.
Guéraud, S., Harmon, M. E., & Peracchi, K. A. (2005). Updating situation models: The Memory-based Contribution. Discourse Processes, 39(2-3), 243-263.
Guéraud, S., & O'Brien, E. J. (2005). Components of comprehension: A convergence between memory-based processes and explanation-based processes: Preface. Discourse Processes, 39(2-3), 123-124.
Guéraud, S., & Tapiero, I. (2001). Construction d'une représentation cohérente en mémoire : Influence de la valence des informations textuelles sur le processus de résonance, InCognito, 23, 51-60.
Royer, C. & Guéraud, S. (2012). Etude on-line de la production d'inférences au cours de la lecture chez l'enfant. 54ième Congrès de la Société Française de Psychologie, Montpellier (France).
Royer, C. & Guéraud, S. (2011). Mise en évidence on-line de la production d’inférence au cours de la lecture chez les enfants. Colloque international « L’apprentissage de la lecture : convergences, innovations, perspectives », Université de Cergy-Pontoise & IUFM, 15 & 16 décembre.
Guéraud, S., Kohler, C. & Salès-Wuillemin, E. (2011). How to improve patient information leaflet comprehension? Effect of information order and direct overlaps. 21th Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Poitiers (France).
Bohec, A-L, de Loye, C., Guéraud, S., Castillo, M-C, Dazzan, A., Fasciotto, C., Battal-Merlet, L., Beaucousin, V., Blanchet, A., Kostova, M. (2010). Why does he do that? ERP study of intentional inferences production in subjects with schizotypal traits. 15th World Congress of Psychophysiology, Budapest (Hongrie).
Bohec A-L., Dazzan A., Kostova, M., Guéraud S., Castillo M-C. (2009). La production d’inférences intentionnelles chez des sujets avec des traits schizotypiques : étude comportementale et électrophysiologique. XVème Colloque National et International Junior de Psychopathologie (CNIJP), Reims (France).
Kohler, C., Guéraud, S., Salès-Wuillemin, E., Aboudabra, O., Masse, L. (2009). Représentation du médicament et compréhension de la notice pharmaceutique. 3ième Congrès sur la Chaîne des Médicaments, Milan (Italie).
Guéraud, S., Taabane, L., & Sander, E. (2011). La résolution d’anaphore dans la résolution de problèmes arithmétiques. Journée « Psychologie des apprentissages arithmétiques. », 13 Janvier 2011, Paris.
Royer, C. & Guéraud, S. (2010). Production d’inférences chez les enfants au cours de la compréhension d’un texte. Colloque international « L’écriture comme expérience de passage », Université Paris 13, 26-27 novembre.
Guéraud, S. (2006). Récupération des informations en mémoire au cours de la compréhension de texte. Séminaire Représentation et Acquisition des Connaissances, Universite Paris 8, 3 Mars. articles.php?lng=fr&pg=58
Available Materials