The Team CRAC
Invited Conférences

Close General information

Close Conferences 2004

Close Conferences 2005

Close Conferences 2006

Close Conferences 2007

Close Conferences 2008

Close Conferences 2009

Close Conférences 2009

Close Conférences 2010

Close Conferences 2011

Close Conférences 2012

Close Conférences 2013

Close symposia

Calendar
Visits

   visitors

   visitors online

Sandra Bruno

sandrabruno.jpeg


Sandra Bruno

Ecrire à Sandra Bruno



Professor, Teacher's University (IUFM) of Versailles

Key words:

Reasoning by analogy, Development, Conceptualisation, Mental imagery, Professional training, CAL

Research interests

The principle themes of Sandra Bruno's research center around a constructivist and developmental approach of the phenomenons behind knowledge acquisition and examine the relationship between reasoning by analogy and conceptualisation. She looks at reasoning by analogy as a differentiated ensemble of established inferences based on bringing together two situations. She has created a study paradigm using a simulation task that requires subjects to create analogies. She uses a case-study approach and qualitative analysis to examine the stages of reasoning. The goal is to "capture" the interaction between complex representations (in physical science) and analogical and metaphorical reasoning, to establish the role of realisation, and to reflect on how reasoning by analogy can be used in teaching.
Different aspects of how the results can be applied are clear: meaning, and symbolic and situational representations.
L’implication de différentes composantes du concept est mise en évidence : sens, représentations symboliques et situations. Analogies imply meaning that the subject may not even be conscious of; they offer representation and simulation. By comparing the work of reasoning by analogy, the pertinent aspects of the concept are shown.
This research can be applied to professional training questions, and to the areas of assessment and integrating new technologies.

Favourite links:




Bibliography:

Chapters in scientific works

Bruno, S. (1998). Analogical Construction of a System of Simulation in Physics : a Case Study. In K. Holyoak, D. Gentner & B. Kokinov (Eds) Advances in Analogy Research (p. 237-245). NBU, Sofia, 1998.
Bruno, S., Bovet, M., Parrat-Dayan, S. (in Press 2007) Lectures de l'image mentale chez Piaget et les auteurs contemporains. In Braga-Ilia (Ed.) A proposito di rappresentazioni. Alla ricerca del senso perduto, Pendragon, Bologna, Italie. 28 pages.
Bruno, S. (soumis). Analogizing, Conceptualization and Meaningful Learning in Physics. In M. A. Moreira (Ed.) Meaningful Learning. 11 pages.
Bruno, S. Munoz, G. (soumis). Phénomènes de conversion entre forme prédicative et forme opératoire de la connaissance en psychologie du développement et didactique professionnelle. In J. Baillé (Ed.) Du mot au concept : « Conversion ». 18 pages

Oral presentations published in conference notes

Bruno, S. (1993). Quand peut-on parler de raisonnement par analogie? In E. Cauzinille-Marmèche & J. Mathieu, (Eds), Actes des Journées d'études "Raisonnement par analogie et acquisition de connaissances", Paris, 25-27 novembre 1993 (pp.113-119). Paris : GDR Sciences cognitives de Paris, LaPsyDEE Paris V & LAFORIA Paris VI.
Bruno, S. & Nachi, A. (1994). De la formation à l'information pour les handicapés de la vue : les utilisations d'un filtre informatique. In Actes du colloque "Les techniques de l'information dans le domaine de la santé" Evry, 13 Octobre 1994 (pp. 93-98). Evry : Institut National des Telecommunications.
Bruno, S. Munoz, G. (1999). La métaphore du circuit de production appliquée aux systèmes de formation : avalyse des avantages et des limites. 2ème rencontre "Stratégie d'innovation dans une économie de l'immatériel". 1er Avril 1999, Ministère de l'Education Nationale, de la Recherche et de la Technologie.
Bruno, S. & Mathieu, P. (1999). Qualitative Reasoning, Analogical Reasoning and conceptualization in Physics : a psychological point of view. In C. Price (Ed.), QR'99 : Thirteen International Workshop on Qualitative Reasoning (pp. 32-41). Loch Awe. Ecosse, 6-9 juin 1999.
Bruno, S. (2001). La représentation et l'utilisation de critères d'évaluation par des formateurs. In : Actes du 14ème colloque international de l'ADMEE-Europe : Les interactions entre formation et évaluation. Aix-en-Provence, France, 11-13 janvier 2001.
Vergnaud, G. & Bruno, S. (2001). The spontaneous use of analogical reasoning in learning physics : a case study. In (Abstracts) : Bridging Instruction to Learning, Earli, 9th European Conference, Fribourg, Switzerland, 28 aout – 1er septembre 2002. (p. 95).
Delacour, G. & Bruno, S. (2003). Fostering the Will to Learn : Which Position for the Tutor in Distance Learning ? In (Abstracts) : Improving Learning : Fostering the Will to Learn, Earli, 10th Biennial Conference, Padova, Italy, August 26 – 30, 2003.
Bruno, S. (2003). Metaphors, Analogical Reasoning and the Emergence of Meaning. In RAAM V, the Fifth International Conference on Researching and Applying Metaphor "Metaphor, Categorisation and Abstraction : a multidisciplinary approach", Paris, France, 3-5 September 2003.

Diffusion and value of work

Bruno, S., Vergnaud, G. (1999). L'évaluation du candidat au Certificat de Qualification Paritaire de la Métallurgie "Technicien de la qualité". Chambre Syndicale de l'Industrie Métallurgique de l'Yonne, CNRS. Etude pour le compte de l'OPCAIM.
Bruno, S. (2000). L'évaluation pre-formative du candidat au Certificat de Qualification de la Metallurgie "Technicien de la qualité". Chambre Syndicale de l'Industrie Métallurgique de l'Yonne. Etude pour le compte de l'OPCAIM.
Bruno, S. & Chikaoui, M. (2002). Evaluation de l'utilisation du dispositif de formation à distance du projet européen Svelte. WIDIL Industries pour La Cité Apprenante.
Bruno, S. Rigaud, D. (2003). Méthode d'évaluation de l'impact des TICs dans le domaine de la formation professionnelle. QUATERNAIRE et WIDIL Industries pour La Préfecture de Région et le Conseil Régional des Pays de la Loire.

Oral presentations

Bruno, S. (1996). Décrire et utiliser des analogies à propos de phénomènes de relaxation en sciences physiques : l'élaboration d'un système d'analogies autour d'un invariant "pivot intégrateur", communication orale, WorkShop A.R.A.C (Analogie, Raisonnement et Acquisition de Connaissances), organisé par le C.R.E.P.Co. (Centre de Recherche en Psychologie Cognitive), Université de Provence, Aix en Provence, 13-14 juin 1996.
Bruno, S. (1998). Les modifications de la représentation d'un phénomène grâce à l'utilisation successive de métaphores spontanées, communication orale, Colloque "Qu'est-ce que la pensée : les compétences complexes dans la formation et le travail", CNEFEI, Suresnes, 1-4 juillet 1998.
Bruno, S. (2001). Model-based reasoning, Analogical reasoning and conceptualization in physics : a case study. Colloque "Model-based reasoning : Scientific discovery, technological innovation, values", Pavia, Italie, 17-19 mai 2001.
Bruno, S. (2005). From interactionism to interactivism in modeling representations. Interactivism Summer Institute, Clemson University, South Carolina, USA

Posters

Bruno, S. (1998). Raisonnement par analogie et conceptualisation. Communication affichée aux :
- Journée annuelle de la recherche, UFR SPSE, Université Paris X, Nanterre, 5 juin 1998.
- Colloque : Le raisonnement : questions vives et prospectives, Université Paris VIII, Saint Denis, 9 10 décembre 1998.
- Journée du Réseau de Sciences Cognitives, Collège de France, Paris, 19 octobre 1999.



Creation date : 16/02/2007 @ 16:47
Last update : 02/10/2007 @ 15:09
Category :
Page read 4327 times


Print the article Print the article


News Letter
To receive news about this website, consider subscribing to our Newsletter.
Subscribe
Unsubscribe
344 Subscribers
Search




Webmaster - Infos
News RSS
^ Top ^